top of page

Hey DR, underhold os med grønt fremfor dumt iværksætteri!

I aften sendes sidste afsnit af denne sæsons Løvens Hule. Vi har fulgt med i programmerne og kommer her med et indspark til DR - Danmarks Radio, før optagelserne til næste sæson skydes i gang.


For kære DR, det er nu I skal opdatere konceptet, hvis I vil leve op til jeres ansvar som public service-platform og gøre jeres til at engagere os seere i, hvordan vi bidrager til at mindske klimaforandringerne, inden næste generation af Løver overtager stolene. Som det er i dag, blåstempler programmet ’gode idéer og forretningsplaner’ ud fra kriterier og logikker, som direkte modarbejder bæredygtig omstilling. Og det er så ærgerligt, når nu at der er talrige eksempler på, at bæredygtighed er en god investering og afsæt for masser af innovation og banebrydende iværksætteri i Danmark.


Løvens Hule er god underholdning, ja. Men desværre er det på samme tid også vildledende oplysning – og greenwashing – i bedste sendetid. Løverne, der er positioneret som programmets eksperter, ”grønstempler” produkter og strategier, der reelt ikke kan regnes for bæredygtige. Når de entusiastiske iværksættere udlægger deres produkter som bæredygtige, møder deres udsagn ingen kritisk stillingtagen. Dermed efterlades vi seere gang på gang med vildledende information. Fx giver programmet indryk af, at hvis et produkt er lavet af komposterbart plastik, ja, så er det et bæredygtigt produkt. Det er altså en ommer, DR!


God underholdning kan sagtens kombineres med god oplysning, og godt iværksætteri kan sagtens være natur- og klimavenligt og bidrage til at gøre verden til et bedre sted, fremfor det modsatte. I PlanMiljø møder vi igen og igen seje iværksættere med produkter, services og koncepter, der skaber værdi hos brugeren såvel som på den grønne, sociale og økonomiske bundlinje! Det er iværksættere, for hvem det cirkulære er selve kernen af forretningen, som har styr på leverandørkæden, som er CO2-neutrale eller endda CO2-negative. Som viser vejen! Vi håber at se flere iværksættere som disse i Løvens Hule sæson 8.


Og hvad nu hvis DR i næste sæson tilmed gav en stol til én af de mange investorer, som udover at være pengestærk også har reel viden om, hvordan en bæredygtig forretningsmodel ser ud? Hvad hvis DR opfordrede Løverne til at stille iværksætterne spørgsmålet som ”hvad er jeres bæredygtighedsstrategi?” og ”hvilken indvirkning har jeres produkt på omverdenen?” på linje med spørgsmål om skaleringsstrategier og værdiansættelse?


Vi tror på jer, DR, og vi håber at se en sæson 8, der på den måde stempler ind i nutiden, smider skyklapperne og leverer god underholdning uden vildledning!


Følg med i nyhederne fra PlanMiljø på LinkedIn





bottom of page